På IM, Introduktionsprogrammen i Ronneby, jobbar också Martin Johansson. Han är samordnare och ordnar praktikplatser och bygger relationer till ungdomarna – i vissa fall redan innan de ska börja på IM.
– Vi skulle vilja jobba mer så med grundskolan – att träffa eleverna innan de ska börja hos oss. Då hinner vi bygga upp relationen så att de kommer hit till oss redan första skoldagen, annars har vi en jätteresa innan vi ens får eleven till skolan, säger han.
Få regler
Förutom den struktur som IM-programmet innebär finns egentligen bara en regel för eleverna i Ronneby att följa.
– Tryggheten går före allting här. Föräldrarna ska kunna känna sig trygga i att skicka sitt barn hit och eleverna ska kunna känna sig trygga att vara här. Vi har många elever som har varit mobbade och det blir de inte här, säger läraren Joel Norgren.
På programmet har de en nolltolerans mot kränkningar och mobbing – om den inte efterlevs så får eleven inte fortsätta på IM.
Separata lokaler
I Ronneby är IM-programmet uppdelat på två olika platser. En grupp har undervisning i gamla rådhuset i centrala stan och en grupp på gymnasieskolan Knut Hahn. På så sätt kan elever som har svårt för skolmiljön eller inte känner sig trygga där ändå gå i skolan – med målet att så småningom kunna gå i den vanliga skolan.
I klippet hör du personalens resonemang kring vikten av goda relationer för att få eleverna att börja gå i skolan igen