Sedan 2016 hjälps Transportstyrelsen, Trafikverket, Polisen Ekobrottsmyndigheten och Skatteverket åt för att stoppa körkortsfusk och för att försvåra för de ogiltiga trafikskolorna.
Flera åtgärdsförslag
Ett exempel på samarbetet är intyget vid teoriprovet som infördes 1 mars, där eleven ska lova att inte fuska. Intyget gör det straffbart att fuska och är en hjälp för polisen att utreda grovt brott, som rubriceras osann försäkran.
Nyligen lämnade Transportstyrelsen en rapport till regeringen med flera åtgärdsförslag mot svarta trafikskolor. Bland annat vill man höja straffskalan, så att den illegala utbildaren kan riskera fängelse.
”Kan bli bättre”
Enligt Stefan Palm handlar de här fallen om personer som misstänks för skattebrott eftersom de inte redovisar intäkter från sina elever. Det handlar också att de inte är utbildade körskollärare och därför saknar nödvändiga tillstånd.
Han tror att det underlättat mycket om myndigheterna exempelvis kunde dela på information om de misstänktas privatekonomi, som inkomster och skulder.
– Om en myndighet vet någonting om en person som sysslar med detta och vi andra inte får reda på det – då är det svårt att spinna vidare, säger han.