Idag kan fartyg lagligt släppa ut tallolja och andra vegetabiliska oljor – som förstör miljön, riskerar att döda fåglar och hotar livet i havet, enligt en ny forskningsrapport. Det finns därför förhoppningar om att Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, ska skärpa reglerna.
Men Finland väntade inte på en internationell lagskärpning utan tog saken i egna händer. Ett samarbete mellan John Nurminens Stiftelse, Transport- och kommunikationsverket Traficom samt företag innebär en överenskommelse om att utsläpp ska tas om hand i hamnarna i stället för att släppas ut i havet.
”Statuerat ett exempel”
– Finland har statuerat ett exempel för andra hur man på frivillig väg kan minska utsläppen till havs, säger Mikhail Durkin, från miljöorganisationen Coalition Clean Baltic.
Förra året togs det finska initiativet vidare till Sverige via ett samarbete med Coalition Clean Baltic och Transportstyrelsen. Men i Sverige har det hittills gått trögare än i Finland.
– Det tar lite längre tid i Sverige. Men det är något som borde ligga i deras intresse eftersom det är något som hjälper för att skydda miljön i Östersjön, säger Mikhail Durkin.