Den första januari 2024 börjar en ny tidtabell gälla för Aspöfärjan, då kajen där färjan avgår i Karlskrona är i dåligt skick och ska renoveras.
Inför renoveringen har ett tillfälligt färjeläge byggts, vilket medför att färjeöverfarten kommer att ta längre tid. Därför har Trafikverket justerat tidtabellen och antalet turer har dragits ner från 22 till 17 per dygn i vardera riktning.
Kommunens förslag
För att stävja de negativa effekter som minskat antal turer medför har Karlskrona kommun tagit fram fem förslag till lösningar som nu undersöks. Ett förslag handlar om att komplettera reservläget på kajen med en så kallad flexibel släde under vattnet så att angöringen med färjan kan gå snabbare.
Kommunen undersöker också möjligheten att besluta om akutinsats på kajen vilket skulle dra ner renoveringstiden till cirka ett år.
Ett par förslag är att kommunen själva hyr in eller betalar Trafikverket för ytterligare bemanningsteam för att kunna köra fler färjor. Sista förslaget är att handla upp passagerartrafik som skulle komplettera Trafikverkets tidtabell.
– Vi delar alla uppfattningen och målsättningen att förändringarna i tidtabellen ska bli så små som möjligt efter årsskiftet. Aspöborna ska känna sig trygga i att Karlskrona kommun arbetar på alla möjliga sätt för att minska effekterna som övergången till reservläget ger, säger kommunalrådet Börje Dovstad, som deltog på mötet.