Det var den 22 oktober som färjan Marco Polo gick på grund utanför Hörvik. Oljan som fartyget släppte ut orsakade en miljökatastrof.
Förra torsdagen bogserades Marco Polo från Stillerydshamnen i Karlshamn till ett varv i Gdansk i Polen. Men i Sölvesborg fortsätter saneringen.
”Ett evighetsarbete”
Från stränderna har kommunanställda och frivilliga rensat bort 170 kubikmeter oljeavfall, det vill säga bland annat sand, jord och tång som förorenats och som delvis innehåller olja.
– Det har gått bra under omständigheterna och vi har prioriterat områden som har särskilda naturvärden. Vi har gjort grovsanering men det är mycket kvar och sedan väntar finsanering. Det är ett evighetsarbete, säger Anders Borgman, som är kris- och beredskapssamordnare på Sölvesborgs kommun.
Snart ska kommunanställda och frivilliga avlösas längs Sölvesborgs stränder. Nu upphandlar kommunen entreprenörer med ett 50-tal hyrpersonal som ska ta över arbetet, sannolikt under minst ett års tid, vilket P4 Blekinge var först att rapportera.
Miljöbrott utreds
Samtidigt utreds rederiet TT-Line för miljöbrott, en förundersökning som påbörjades av Kustbevakningen men som nu övertas av riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål.
Även Marco Polos sjövärdighet utreds.
”Utredningen kring sjövärdigheten pågår och det kommer ta tid. Vi inväntar bland annat utlåtande från Statens haverikommission och där har vi fått besked att det kan dröja uppåt ett år”, skriver åklagare Adrien Combier-Hogg till SVT.