Aldrig förr har spelindustrin och dess produkter varit så populära som nu. Med nästintill oändliga tekniska möjligheter och ett gediget konstruktörsintresse så går Skåne och Blekinge i bräschen för industrin.
– Över hela världen idag, av de som har tillgång till någon device, så är det ungefär hälften som spelar, säger Martin Walfisz, spelutvecklare och VD på Planeto.
Expansiv utveckling
Martin Walfisz var med redan i mitten av 1990-talet och har sett hur branschen har utvecklats.
– Sverige har gått från att ha en liten del av världsmarknaden när det gäller spelutveckling till att bli väldigt, väldigt starka, säger han.
Antalet anställda har ökat från 218 stycken 2010 till 692 i slutet av förra året. Framförallt är det män, cirka 86 procent, men kvinnor kommer alltmer in i branschen.
– Grunden las med hemdatorn, att den blev enormt stor redan på 1990-talet. Datorn har en naturlig plats i det svenska hemmet, säger Ludvig Kullberg, VO-producer på Dice.
Antalet företag har också ökat. i Skåne och Blekinge finns det 55 företag som sysslar med spelutveckling, varav 38 har startats efter 2010. Förra året rapporterades en omsättning på 919 miljoner kronor, en ökning med 57 procent på bara ett år
Tekniken bakom
Teknikutvecklingen går till synes blixtsnabbt med ständigt nya lösningar för utseende och innehåll. Men för de som skapar programmen är mycket sig likt.
– Grundtekniken är densamma. Vi kör fortfarande samma programspråk på CPU-sidan, det som har förändrats är möjligheten att lösa generella problem med grafikkort, säger Stefan Petersson, lärare för civilingenjörsutbildningen på BTH.
Han menar att skillnaden mellan dagens spel och de som kom ut för ett årtionde sedan ligger mest i grafikkortets utveckling.
– Tidigare hade man en begränsad funktionalitet med grafikkorten. Nu har du mer frihet att göra som du vill men det innebär också att mängden kunskap utvecklarna behöver, har ökat avsevärt.
Blandad arbetskraft
I hela Sverige sysselsätts över tre tusen personer inom branschen. Det som tidigare var endast en industri för spelutvecklare har öppnats upp. Idag kräver spelen mer kunskap och skarpare spetskunskap. Grafiker, ljuddesigners, mjukvarutekniker och programmerare är bara några av de yrkesgrupper som arbetar med spel.
– Det är för många mer en passion än ett jobb. Det kommer in en massa talanger och kreativitet in i branschen, sen växer den också globalt och då ökar potentialen för att tillväxten ska ta fart.
Bara i södra Sverige ingår 39 nationaliteter i arbetsstyrkan, ungefär en tredjedel av personalen är från andra länder. Malmö och Blekinge har blivit det svenska Silicon Valley när det kommer till spelutveckling. Nära universitet och högskolor frodas denna expanderande industri.