I förhören med de nu dömda besättningsmännen ombord på Marco Polo framkommer att grundstötningen skedde på grund av fel i navigationsutrustningen.
Fartygets GPS visade att de befann sig på djupt vatten, när den första grundstötningen skedde klockan 05:14.
– Jag trodde att vi kört på en ubåt, och det tror jag fortfarande, berättar tredjestyrmannen som då hade befäl över fartyget, när han förhörs av Kustbevakningen senare under dagen.
”Kände kraftiga vibrationer”
Fem minuter efter första grundstötningen kom befälhavaren inspringandes till kommandobryggan, enligt förhörsuppgifter.
– Jag stod och borstade tänderna när jag kände kraftiga vibrationer i fartyget och sprang upp. Jag trodde då att ankarna av misstag hade börjat rappa ut, säger kaptenen i förhör.
Väl på bryggan kontrollerade även kaptenen det elektroniska sjökortet och tyckte allt såg bra ut, och han fick även lugnande besked av övriga besättningen.
– De sa att allt var okej så jag slappnade av. För mycket inser jag nu. Jag tittade även på radarn men är säker på att jag inte såg Hanö i radarn, då borde jag ha reagerat, säger kaptenen.
”Hade inte erfarenhet att agera”
Ungefär tio minuter senare går färjan på grund igen. Senare undersökningar har visat att färjans elektroniska sjökort visade fel position, och att färjan egentligen befann sig fyra sjömil bort.
– Det var ett hastigt förlopp och jag hade inte erfarenhet att agera. Med erfarenhet menar jag om jag varit kapten i 20 år, men nu har jag bara varit det i två, säger kaptenen.
Kaptenen och tredjestyrmannen har båda fått ett strafföreläggande och dagsböter för vårdslöshet i sjötrafik.