Redan i våras vittnade länets taxichaufförer om hur pandemin slog hårt mot verksamheten, med stora minskningar i antalet resor.
– Det blev mycket bättre under sommaren, men med den andra smittvågen blev det värre igen. Vi har förlorat nästan 90 procent av körningarna, säger Petrir Elezi, som driver Trossö taxi.
”Små marginaler”
Han får medhåll av branschkollegan Fredrik Svensson, ordförande i Karlshamns taxi.
– Vi har gjort vad vi kan för att minimera våra kostnader. Om allt kommer i gång efter vaccinationen klarar vi oss. Annars kan det bli tufft, säger han.
Blekingechaufförernas situationen är inte unik – tvärtom, menar Claudio Skubla, förbundsdirektör för Svenska taxiförbundet. Han beskriver en bransch i djup kris.
– Det är en bransch med små marginaler. I vanliga fall täcker intäkterna precis de kostnader man har. Det som hänt nu är att intäkterna i princip försvunnit, medan kostnaderna är kvar.
Larmar efter nya pandemilagen
De ekonomiska stöd som kommit från regeringen har kommit för sent och inte varit tillräckliga, menar branschorganisationen, som slog larm efter att riksdagen godkände den tillfälliga pandemilagen.
– När restriktioner som påverkar utsatta branscher kommer, måste också indikationer komma på att ekonomiskt stöd ska betalas ut i samband med dem, säger Claudio Skubla.
Fakta
Statistik som Taxiförbundet sammanställt med hjälp av Transportstyrelsen visar att antalet taxifordon i Blekinge har minskat med nästan 14 procent mellan den 1 januari 2020 och den 18 november samma år.