Det handlar totalt om inköp av varor och tjänster för flera miljoner – bara mellan åren 2019 till 2021 – som Blekinge museum valt att inte upphandla.
SVT:s granskning visar att det saknas avtal, upphandlingar, underlag och dokumentation på huvuddelen av de större inköpen under perioden.
Det handlar bland annat om trädgårdstjänster för drygt 670 000 kronor och flera löpande renoveringsarbeten och inköp kopplade till Världsarvsutställningen i Grevagården.
– Vi har kunnat konstatera genom den här granskningen att vi inte varit tillräckligt bra på dokumentation. I den policyn som finns har vi någonting att jobba med. Jag ser gärna att styrelsen tar initiativ till en extern granskning, säger Marcus Sandekjer.
”Handlades in kors och tvärs”
Samtidigt menar Sandekjer att museet gjort många upphandlingar genom åren – men att det slarvats med dokumentationen.
Men flera tidigare anställda som SVT talat med vittnar om att det under lång tid gjorts mängder av stora inköp utan upphandling:
– Det handlades in kors och tvärs och först på senare tid hoppade museet på några enstaka avtal tillsammans med upphandlingsenheten på Karlskrona kommun. Flera i personalen visste inte ens att museet hade en egen upphandlingspolicy.
Följer inte policyn
Museets upphandlingspolicy anger att all upphandling ska dokumenteras och att offertförfrågan ska ställas till 2-3 leverantörer. Vid upprepade köp med en och samma leverantör rekommenderas ramavtal och vid köp över 232 500 kronor ska, enligt policyn, en så kallad publicerad upphandling göras.
Vissa belopp justerades i policyn 2019 – men museet har fortsatt att göra löpande inköp till höga belopp utan att upphandla och dokumentera.