Två personer står i ett kök med grön bakgrund och håller upp cocktailglas, skålar mot varandra. Det är en avslappnad atmosfär och ljus strömmar in genom fönstret.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
20 procent av alla barn i Sverige far illa av alkoholkonsumtionen. Hör tjejerna berätta mer om företagsidén. Foto: SVT/Thea Wikström

Tröttnade på alkoholpressen – vill göra skillnad med alkoholfri drinkbok

Uppdaterad
Publicerad

Efter att ha känt press att dricka alkohol och sett hur allt fler barn far illa av alkoholkonsumtion, bestämde sig de fyra gymnasietjejerna för att göra skillnad.

UF-företaget Mocktails, som består av Aprilia Gustafson, Nathea Svensson, Louise Smålander och Klara Elmskog fick nog av alkoholpressen.

Nu har de skapa en alkoholfri drinkbok – för att visa att sociala sammanhang inte behöver förknippas med alkohol.

– Detta är främst för de barn som far illa på grund av alkohol. Det är 20 procent av alla barn i Sverige som påverkas av alkoholkonsumtionen så för varje såld bok skänker vi 10 kronor till Bris, säger Aprilia Gustafson.

– Som ung förväntas man att dricka alkohol. Varje gång vi går ut vill andra att man dricker och om man säger nej stämplas man som tråkig. Vi vill visa att man kan ha kul utan att dricka, säger Louise Smålander.

”Finns annat kul att dricka”

Med hjälp av en bartender har tjejerna tagit fram 20 olika alkoholfria recept. Företagsidén har gjort succé på kort tid – och det har varit viktigt för dem att recepten inte endast ska bli som saft.

– Vi vill visa att det finns alkoholfria alternativ. Det måste inte bara innebära vatten eller läsk, utan det finns annat kul att dricka, säger Klara Elmskog.

Hör mer om tjejernas företagsidé i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.