Under dagens pressträff i Stillerydshamnen medverkar rederiet TT-Lines Sverigechef Anette Wugk.
– Vi är alla tagna av situationen. Vi har aldrig varit med om något liknande i vår 65-åriga historia, och vi ber så mycket om ursäkt till alla drabbade och boende, säger hon.
Några klara besked om eventuell kompensation eller hur rederiet kommer bistå med saneringen gavs inte under pressträffen, mer än att någon form av ekonomiskt bistånd kommer gå ut till saneringsarbetet.
”Kan inte föregå utredningen”
Hon vill inte kommentera vilket ansvar hon ser att rederiet har för det inträffade.
– Det pågår en utredning och vi kan inte föregå den utredningen eller vara föremål för spekulationer som kan ske. Vi får avvakta utredningen.
Hur kommer de drabbade kompenseras, boende och kommuner?
– Det är en fråga som vårt försäkringsbolag hanterar tillsammans med oss. Men vi kommer agera på allt vi får till oss.
Enskilda får ställa krav
Försäkringsbolaget Gard säger till nyhetsbyrån TT att ersättning kommer utbetalas till de företag, kommuner och staten vid kostnader till följd av oljekatastrofen.
– Vi kommer att betala ersättning till dem som rederiet har ett ansvar gentemot, det är de som har haft förluster till följd av den här oljekatastrofen, säger Andreas Brachel, ansvarig för miljöskadehantering på Gard, till TT.
TT: Hur är det då med de människor som har deltagit ideellt i saneringsarbetet?
– Det blir en fråga för det svenska rättssystemet, om de har ett krav gentemot rederiet. Det är egentligen allt jag kan säga.
”Vi förstår, hör och ser ilskan”
Anette Wugk på TT-Line säger att hon är medveten om de känslor som olyckan har rört upp, och förklarar varför de undvikit frågor och intervjuer.
– Det är självklart att vi förstår, hör och ser ilskan. Den får vi också till oss. Men vi har haft fokus på att säkerställa Marco Polo så hon inte har fler läckage och för att få in henne till kaj. Vi gör också insatser för att kunna ge stöd till saneringsarbetet, säger hon.