Måndagens övervakning ägde rum vid 8-tiden på morgonen. Den visar att det större utsläppet nu inte längre syns på ytan, medan det mindre istället har ökat något.
Vid tidpunkten uppgick det mindre utsläppet till cirka 30 meter i diameter, uppger Kustbevakningen.
Enligt prognosen, baserad på dialogen med Nord Stream, skulle utsläppen eventuellt upphöra under söndagen. Det ska gälla för det större, det som härrör från Nord Stream 1.
”Kustbevakningen har i nuläget ingen förklaring till varför läckaget minskat snabbare på danskt vatten.” skriver Kustbevakningen i en uppdatering under måndagen.
Navigationsvarning
Försvarsmakten stödjer Kustbevakningen i arbetet med gasutsläppen från Nord Stream 1 och 2 i södra Östersjön.
– Kustbevakningen leder arbetet. Men vi är där och stödjer dem med olika fartyg. Vi kommenterar inte hur många eller vilka fartyg vi är där med, men det vi går ut med att vi är på plats med fartyget HMS Belos, som är till för att rädda personal på ubåtar samt avancerade dykuppdrag, säger Jimmi Adamsson, som är kommunikationschef på Marinen.
HMS Belos, som är specialutrustat för uppdraget, har även personal med expertis på ubåtsräddning samt avancerade dykuppdrag ombord.
Sjöfartsverket har utfärdat navigationsvarningar för området med rekommendationer om avståndsbegränsningar för sjöfarten. Gällande varningar publiceras på Sjöfartsverkets webbplats.
Förundersökning
Den pågående förundersökningen om misstänkt grovt sabotage leds av åklagare vid Riksenheten för säkerhetsmål och bedrivs av Säkerhetspolisen. Kustbevakningen biträder åklagare och Säkerhetspolis.
Kustbevakningen finns kvar på platsen i den svenska ekonomiska zonen dygnet runt med sina fartyg KBV 003 Amfitrite, även andra Natoländers militärfartyg befinner sig i området.
Fakta: Ubåtsräddningsfartyget Belos
HMS Belos är ett ubåtsräddningsfartyg med tryckkammare, helikopterplatta och så kallad dynamisk positionering som används vid ubåtsräddning och avancerade dykuppdrag.
Belos kan genomföra dykning och undervattensarbeten med våtdykklocka eller med undervattensfarkoster.
Genom den dynamisk positioneringen behöver HMS Belos inte ankra, utan kan ligga still över till exempel en haveriplats genom en kombination av GPS, gyrokompass och roder- och bogpropellrar.
HMS Belos är cirka 104 meter lång och byggdes i Nederländerna i början av 1980-talet. Maxhastigheten ligger på 13 knop. Besättningen ligger på 40 personer, varav 30 är yrkesofficerare.
HMS Belos tillhör Första ubåtsflottiljen i Karlskrona.
Källa: TT/Försvarsmakten