Dalatrafik tvingas konstatera att man i en riksomfattande undersökning får fortsatt lågt betyg av resenärerna. Delvis kan det bero på besvikelser efter tidigare trafikomläggningar tror Dalatrafiks VD. Och den tjänst där man ska ringa bussen för att få åka med är fortfarande ganska okänd.
”Ring och bussen kommer” var Dalatrafiks nya giv när många hållplatser i glesbygden togs bort för några år sedan och satsade på så kallad flextrafik, där passageraren alltså måste ringa och beställa sin resa. Men det är alltså relativt få som har ringt.
– Den är inte mycket nyttjad, men jag har inga djuplodande fakta om det, säger Dalatrafiks VD Conny Strand.
Men du måste väl fundera varför inte folk använder den?
– Absolut, jag tror att det till största del är en fråga om marknadsföring. Att få ut kunskapen.
40-tal nya jobb i Borlänge
Från och med i sommar så kommer de som ringer för att beställa flextrafik och sjukresor att få prata med folk i Borlänge där Dalatrafik nu ska starta egen beställningscentral. Vilket betyder att ett 40-tal nya jobb kommer att skapas.
– Första juli tar vi över den verksamheten själva, säger Conny Strand.
Tror du att det blir säkrare?
– Det tror jag att det blir, eftersom de som svarar här i Borlänge känner ju Dalarna mycket bättre än vad man kan göra i Baltikum eller i Rumänien eller var nu de här kontoren ligger, säger Conny Strand.