Följ gärna SVT Nyheter Dalarna på Facebook
Trafikverket ha valt att satsa på Västerdalsbanan igen och den ska fortsätta att underhållas på sträckan från Rågsveden och upp till Malungsfors.
Godstrafiken kan flyttas dit nu och det kan innebära att 75 lastbilar per dag bort från vägarna.
Detta presenterades på Region Dalarnas presskonferens på måndagsmorgonen och de som var med var ordförande Leif Nilsson (S), riksdagsledamot Hans Unander (S) och regiondirektör Tiina Ohlsson.
– Jätteroligt! En framtidssatsning för Västerdalarna och viktigt för företagen, sade Hans Unander (S) på presskonferensen.
– Fiskarheden är ett av de stora företagen vill fördubbla sin produktion och Västerdalsbanan är viktig för deras utveckling, säger Hans Unander.
– Det här är en bra investering som är samhällsekonomiskt lönsam, säger Leif Nilsson (S).
Upprustning av terminalen i Malungsfors
Konkret handlar det om åtgärder för en återtrafikering av sträckan Rågsveden-Malung, cirka 34 kilometer. I projektet ingår också ett industrispår mellan Malung och Malungsfors samt en upprustning av terminalområdet i Malungsfors.
Malungsforsprojektet är på cirka 10 kilometer och ska finansieras av Malung-Sälens kommun. Satsningen är en viktig del i den energiomställning som pågår i Sverige. I bland annat Mälardalen pågår en utbyggnad av kraftvärmeverk som behöver en stor mängd skogsråvara, från till exempel Dalarna.
Färre lastbilar
En utredning har visat att med mer godstransporter på Västerdalsbanan finns potential att minska lastbilstrafiken med 75 fordon varje dag på E 16-stråket.
– Det finns bara vinnare med den här satsningen. Vi får bättre, billigare och miljövänligare transporter, den tunga trafiken minskar på vägarna och utvinning av biomassa är i hög grad jobbskapande, säger Leif Nilsson.