Person i gul reflexväst står vid en snöig väg med papper i handen, omgiven av skog.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Akut urspårningsrisk” – hör om solkurvor, träd på spåret och ofrivilliga nödinbromsningar som orsakar förseningar och ökade kostnader för företag som transporterar gods på Västerdalsbanan. Foto: Marja Andersson/SVT

Stora problem på Västerdalsbanan – det här måste fixas för att godset ska gå som på räls

Publicerad

Försenade och inställda tåg – till högre kostnader.

Det är vardag för företag som transporterar gods längs Västerdalsbanan, enligt Fredrik Bärthel ansvarig för järnvägslogistik på Fiskarhedens trävaru.

Huvudorsaken – ett ovanligt signalsystem.

– Signalsystemet är så uselt att det knappt finns nån operatör som kan köra där, säger Joakim Limberg, vd för Fiskarheden Trävaru AB.

Företaget fraktar ungefär en fjärdedel av sina varor på järnväg och har som ambition att öka transporterna från sitt sågverk. Men enligt Fredrik Bärthel var 40 procent av alla godståg till Malungsfors försenade minst en timme förra året, och 10 procent av tågen ställdes in.

Västerdalsbanan

Få lok kan köra sträckan

Bärthel säger att det beror både på dåligt underhåll och dålig funktionalitet på järnvägen, men främst på signalsystemet.

– Vi känner till utmaningarna på Västerdalsbanan, säger Jon Sundh, underhållschef Trafikverket.

Signalsystemet ERTMS regional infördes på Västerdalsbanan på försök för cirka 15 år sen, och är det enda i sitt slag i Sverige. Trafikverket valde att inte gå vidare med det systemet. Det gör att väldigt få lok har utrustats med den teknik som krävs för att trafikera sträckan.

Vad innebär det för er?

– Det blir en enorm konkurrensnackdel att använda järnväg, säger Limberg.

– Det kostar minst 30-50 procent mer att köra på den här sträckan än på andra sträckor i Sverige, säger Fredrik Bärthel.

Signalsystemet på Västerdalsbanan ska bytas ut, men Trafikverkets planer för när ett nytt kan vara på plats har ändrats flera gånger och skjutits framåt. Just nu pågår en revidering av utrullningsplanerna för ett nytt gemensamt ERTMS-signalsystem (European Rail Traffic Management System).

– Eftersom de inte kan tala om när systemet blir utbytt sitter vi i limbo. Vi saknar underlag för att kunna ta strategiska beslut framåt, säger Bärthel.

Han förklarar att näringslivet vill driva utvecklingen av Västerdalsbanan i samverkan med Trafikverket. Men att det saknas ett aktivt utvecklingsarbete idag. Enligt Jon Sundh kan samverkan med branschen starta först när utrullningsplanerna för det nya signalsystemet är färdiga.

Vad är Västerdalsbanan?

Västerdalsbanan är en 12,9 mil lång järnväg som går längs Västerdalälven i Dalarna.

Järnvägen går sträckan (Borlänge)–Repbäcken–Vansbro–Malung–Malungsfors.

Tidigare gick även persontrafik mellan Borlänge och Malung på Västerdalsbanan. Den lades ned 2011. Numera går endast godstrafik på banan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västerdalsbanan

Mer i ämnet