Bedragarna ringde och påstod att paret just hade blivit utsatta för ett bedrägeriförsök, och att de behövde lämna ut svarskoder från sina bankdosor för att få tillbaka tillgången till sina bankkonton. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Äldre par lurades av bank-ID-bedragare – får rätt mot banken

Uppdaterad
Publicerad

Ett äldre par i Dalarna förlorade drygt 1,5 miljoner kronor till bedragare som utgav sig från att vara från banken och som lurade till sig svarskoder från bank-ID-dosorna. Men ARN anser inte att paret har agerat så ”särskilt klandervärt” att de ska stå helt utan ersättning från banken.

Banken har inte velat betala tillbaka någonting. De anser att paret har agerat ”särskilt klandervärt” eftersom de inte kollade upp telefonnumret som bedragarna ringde ifrån, och eftersom lagar och villkor gör det tydligt att banken aldrig behöver användarnas hjälp för att spärra ett konto.

Grovt oaktsamt – men inte särskilt klandervärt

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) anser att paret var”lurade att tro att de hade blivit utsatta för ett bedrägeriförsök och att utlämnandet var nödvändigt för att skydda deras tillgångar”. Därför graderar de parets agerande som ”grovt oaktsamt”, alltså en nivå lindrigare än bankens yrkande.

Paret ska därmed få tillbaka hela beloppet från banken, med undantag för de 12 000 kronor som enligt lagen ska dras av vid ”grov oaktsamhet”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.