På cykelöverfarter har bilar väjningsplikt mot cyklande. Vid cykelpassager har däremot cyklister, som kommer från en cykelbana, väjningsplikt när de korsar en väg. Men enligt Christopher Patten måste kunskapen om vad som gäller öka.
– Det ska vara lätt att göra rätt i trafiken, men det är inte alltid så.
Men vems ansvar är det att trafikanter lätt ska förstå reglerna?
– Väghållarna och myndigheterna ska ta sitt ansvar för att skapa bra infrastruktur, men det är inte brist på skyltar. Bilister och cyklister har skyldigheter att ta hänsyn till varandra samt att förstå och respektera vägmärken och andra anordningar.
I videon berättar Christopher Patten mer om trafikreglerna.
Cykelpassage och cykelöverfart – det här gäller:
Cykelpassager
Cykelpassager är markerade med vägmarkering för cykelpassage och ska användas av cyklister eller förare av moped klass II för att korsa en väg eller en cykelbana. Det finns både bevakade och obevakade cykelpassager.
Vid obevakade cykelpassager ska fordonsförare på vägen anpassa hastigheten, så att det inte uppstår fara för cyklande som är ute på cykelpassagen. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg. Det gäller även om det finns en obevakad cykelpassage.
Det finns även bevakade cykelpassager. Vid bevakade cykelpassager regleras trafiken av trafiksignaler eller av polis.
Cykelöverfart
Cykelöverfarter ska användas av cyklister eller förare av moped klass II för att korsa en väg eller en cykelbana. De har vägmarkering och vägmärken för cykelöverfart samt en utformning som säkrar att fordon inte förs med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.
Cyklister och förare av moped klass II som färdas ut på en cykelöverfart från en cykelbana ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten.
Fordonsförare har väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.
Källa: Transportstyrelsen