En kontaktperson är en medmänniska för de som har en funktionsnedsättning. En person man kan fika eller gå på bio med men kanske framför allt en vän att lita på. För två personer i Borlänge blev det inte så. Kontaktpersonerna dök aldrig upp som de skulle men kommunens ersättning tog de emot ändå.
– Det finns inte ord för hur besviken man blir och tänk dig den brukaren som sitter och väntar och väntar och väntar, säger Anette Nilsson, handikappföreningarnas samarbetsorgan.
Över hundratusen kronor
Under åtta år skickade Borlänge kommun pengar till en man som fått uppdraget som kontaktperson. Totalt fick han 110 000 kronor. Men någon uppföljning om det fungerade gjordes aldrig förrän i november i fjol. När kommunen då ringer brukarens anhöriga får de veta att kontaktpersonen endast träffat brukaren två gånger på alla år.
– Så klart att det inte är bra mest för brukaren, säger Pernilla Söderlund, verksamhetschef på Borlänge kommun.
Klassas som bedrägeri
Det är bedrägeri att ta emot pengar man inte har rätt till. Något kommunen också upplyser mannen om. Han däremot tycker att det är kommunens ansvar som inte har någon ordning. I juni i år skickar kommunen ett rekomenderat brev till mannen där man återkräver 50% av det felaktigt utbetalda pengarna. Det brevet blev aldrig utlöst.
Har ni fått tillbaka pengarna?
– Nej, det har vi inte fått, säger Pernilla Söderlund, verksamhetschef på Borlänge kommun.
Försökte få tillbaka pengar
Ytterligare en kontaktperson i Borlänge har fått pengar utan att fullfölja sitt uppdrag. Det rör sig om cirka 20.000 kronor. Totalt har alltså kommunen betalat ut minst 130.000 kronor för nästan ingenting. Hälften av pengarna kommer kommun försöka få tillbaka.
Hur är det då möjligt att två personer felaktigt kan få så mycket pengar i ersättning utan att bli helt återbetalningskyldiga?
– Det får stå för dem. Alla har ett eget ansvar för det man tar emot, säger Pernilla Söderlund.
Har ni polisanmält det här?
– Nej, det har vi valt att inte göra. Vi kan ju också se att kommunen också gjort ett misstag och inte följt upp som vi borde, säger Pernilla Söderlund.
Vi har tidigare berättat om Anna Åhnebrink i Malung som många gånger väntade förgäves på sina kontaktpersoner.