En av länets drygt 1.600 kontaktpersoner är Kristina Dicander. Hon har varit kontaktperson i Borlänge i över 19 år.
– Vi går på länsdans och det älskar hon hon och rock n' roll tycker hon om, säger Kristina Dicander.
Tack vare Kristina Dicander så får Viola Sveds möjligheten att göra sådant som annars inte är möjligt. Det där lilla extra som gör livet roligare.
Och det är det som är kontaktpersonens främsta uppgift. Att vara en vän men det är också ett uppdrag man får ersättning för av kommunen. Men det är få kommuner som regelbundet följer upp att träffarna blir av.
– Det är första gången i år som jag fått reda på att de har ringt och jag blev jätteglad. Man känner att det är någon mer som bryr sig, säger Kristina Dicander.
Få kontroller görs
I Borlänge har man skärpt rutinerna efter att man upptäckt fusk men också Älvdalen och Smedjebackens kommun säger att de har regelbundna kontroller. Men i övriga dalakommuner gör man uppföljningar när man får en signal att något är fel eller när kontraktet ska förnyas.
– Vi följer upp besluten för de går ju ut efter ett eller två år, säger Pia Pousette, tillförordnad sektionschef LSS Falu kommun.
Den kontaktperson som fick den högsta ersättningen i Falun förra året tjänade cirka 6.000 kronor i månaden och den totala kostnaden för kommunen var 6,6 miljoner kronor.
Så borde då ändå inte kontrollen vara bättre?
– Jo, absolut det kan jag hålla med om. Det är ju ett förbättringsområde, säger Pia Pousette, tillförordnad sektionschef LSS Falu kommun.