Turismsektorn ökat stadigt. Fler och fler internationella turister ger sig ut på resa och trots att Dalarna är ett gammalt självklart turistlän enligt många, går det inte att lita på att besökarna hittar hit.
Nu föreslås en ändring av säljstrategin. Istället för de många destinationsbolag som säljer och marknadsför olika delar av Dalarna bör alla går ihop i ett enda bolag.
– Den nuvarande organisationen är otydlig för oss som jobbar med turism och framförallt behöver det bli enklare och tydligare för de som vill besöka länet. Det ska bara finnas en ingång till Dalarna, konstaterar Jon Svensson som representerar Visit Dalarna och en av personerna bakom förslaget.
Konkurrensen inom besöksnäringen är stenhård, 150 000 regioner, bara i Europa konkurrerar om turisternas uppmärksamhet. Och för att Dalarna ska bli tillräckligt attraktivt i det sammanhanget krävs enligt Jon Svensson att besöksnäringen i Dalarna vässar sig och börjar samarbeta mer.
– Vi har inget annat val som jag ser det, om vi ska bli framgångsrika.