En av de stora skillnaderna jämfört med för några decennier sedan är att betydligt färre ungdomar får körkortsbehörigheten genom sin militärtjänstgöring.
– Många av de äldre tog sina busskort när de gjorde lumpen, den förmånen har vi inte som arbetsgivare idag, säger Johan Eriksson, vice VD på Västanhede trafik.
Eriksson tror också att bussföraryrket har fått en sämre status i samhället, i videoklippet kan du höra hans resonemang kring vad det beror på och vad branschen kan göra för att yrket ska bli mer attraktivt igen.
Droger bakom många överfall
En annan aspekt av problemet kan finnas i förarnas arbetsmiljö. På många bussar har kontanthanteringen försvunnit, men hot och våld mot förare förekommer fortfarande. Enligt Eriksson är droger eller alkohol gemensamma nämnare för de flesta överfallen.
– Den stora förbättringen skulle vara om vi fick sätta upp kameror i bussarna för att trygga passagerarnas och förarnas säkerhet, anser han.