Efter räddningstjänstens inspektion som gjordes en och en halv vecka efter att delgivningen av ägarna betraktas ha trätt i kraft så visar det sig att det fortfarande bor kvar människor i flera lägenheter. Och trots att räddningstjänsten belagt husen med nyttjandeförbud så kan de inte förhindra att hyresgäster bor kvar där.
– Vi kan inte vräka folk utan vi riktar vår kritik mot hyresvärden, säger Fredrik Olsson brandinspektör hos Räddningsjänsten Dala-Mitt.
En titt in i de aktuella husen visar övergivna lägenheter där varken vatten, värme eller el fungerar, rutor är sönderslagna och vinterkylan väller in.
Men i lägenheter intill, mitt i den här misären, bor ändå några människor kvar som inte lyckats få boende på annat håll.
Förhållandena i deras lägenheter är också dåliga, bland annat dålig värme och dåligt tryck på vattnet, vilket vi har berättat om tidigare.
Från Ludvika kommun har man inte någon särskild plan för att kunna ta hand om de personer som bor i husen. Kommunalrådet Leif Pettersson (S) säger att det är den enskildes ansvar att själv lösa sitt boende. Den som inte kan få lägenhet pga tex ekonomiska svårigheter får ta hjälp av socialtjänsten, menar Pettersson.
Bakgrund: detta har hänt i Blötberget
Ludvika kommun har i nästan tio år försökt att få värden att underhålla och sköta husen i Blötberget bättre, men inte ens vitesförelägganden har hjälpt.
Förra året tog grep räddningstjänsten in och belade husen med nyttjandeförbud pga säkerhetsrisker som upptäcktes vid en inspektion.
När ägaren, som bor i Sollebrunn i Västra Götalands län, skulle underrättas om nyttjandeförbudet hade han skrivit över fastigheterna på sin sambos städbolag.
Processen fick tas om från början.
Mannen uppgav då att hans sambo flyttat till Ställdalen i Örebro län, en folkbokföring som Svt avslöjat som falsk. Lägenheten står tom och hör till en annan fastighet som mannen äger.
Räddningstjänsten har istället delgivit kvinnans städbolag om nyttjandeförbudet via brev.
Delgivningen betraktas som verkställd från den 2 februari. Från det datumet hade ägaren fem arbetsdagar på sig att utrymma husen eller att åtgärda problemen.
När räddningstjänsten pånytt inspekterade husen den 12 februari så var varken problemen åtgärdade eller husen helt utrymda.