Syftet med att tillåta ännu tyngre fordon är bland annat för att effektivisera industrins godstransporter, enligt Trafikverket. I Dalarna berörs i nuläget endast 10 procent av det statliga vägnätet, men det är ändå viktiga vägar.
”Kommer ge stora nyttor”
– Jag tycker att vi har lyckats upplåta de viktigaste transportstråken i Dalarna och även då viktiga målpunkter. Ur ett helhetsperspektiv kopplat till Gävleborg, som har ett betydligt större vägnät, så ser vi att det kommer att ge stora nyttor, säger Kenneth Natanaelsson, strategisk planerare på Trafikverket.
Bruttovikten stiger med tio ton
Hittills har tunga fordon inte fått väga mer än upp till 64 ton inom ramen för den så kallade bärighetsklass 1, BK1. Men från och med söndag uppgraderas alltså ett antal vägar till bärighetsklass 4, BK4, som innebär att den maximala bruttovikten stiger med hela tio ton.
Fakta bärighetsklass:
Bärighetsklass (BK) används för att gradera bärighet och svarar på frågan hur tunga fordon en bro eller väg i det allmänna vägnätet får belastas med.
BK1 = 95 procent av det allmänna vägnätet, vägar och broar. Max 64 tons bruttovikt tillåts.
BK2 = Max 51,4 tons bruttovikt. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.
BK3 = Max 37,5 tons bruttovikt. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.
BK4 = Max 74 tons bruttovikt med oförändrade krav på axeltryck jämfört med BK1. Från sommaren 2018.
Källa: Trafikverket