– Ungefär 90 procent gör sina bokningar digitalt idag så där når vi den stora mängden. När man sitter vid köksbordet i Stockholm eller någonstans i Europa, så är det där man hittar man sin inspiration – direkt i telefonen, säger Jonas Rosén, vd för Visit Dalarna.
För att bli en ”infopoint” så har företag fått gå en viss utbildning via Visit Dalarna för att sen kunna tillhandahålla till exempel broschyrer och information om området.
Till en början var det inte många företag som hade hoppat på idéen, men i dagsläget finns det runt 80 stycken i länet.
– Dessa 80 infopoints som vi driver ute där besökarna faktiskt vistas gör att vi når betydligt fler än vad vi kunde göra med de 13 butiker vi hade tidigare, säger Jonas Rosén.
Privat turistbyrå i Idre
I Idre har bygdegårdsföreningen tillsammans med företag och privata sponsorer gått ihop och startat en privat turistbyrå för att hjälpa turister på plats.
Ska de behöva ta det ansvaret – är inte det ert uppdrag?
– Vi tillhandahåller idag ett bra material som är både tryckt och digitalt för att hjälpa gästen. I Idre så är det ett ytterligare steg som vi välkomnar där vi har en jättefin dialog tillsammans med den privata turistbyrån, säger Jonas Rosén och fortsätter:
– Den är också den typen av initiativ i besöksnäringen som vi kommer se fler fall av framöver, där fler samverkar för att tillsammans kliva fram som destination, säger Jonas Rosén.
Det här är en Infopoint:
En Infopoint är en enklare variant av en bemannad turistinformation där besökare ska kunna få hjälp med information om närområdet.
Varje Infopoint finns listad hos Visit Dalarna.
Hos varje Infopoint ska besökaren kunna få hjälp med frågor och hämta tryckt material från Visit Dalarna.