Själva sinnesbilden för världsutställningen är annars utställningen i Paris 1889 när huvudbyggnaden var Eiffeltornet. Från början var världsutställningen en plats att visa upp industriella och tekniska framsteg, storslagna byggnader och kultur. Under senare år har världsutställningen allt mer fokuserat på export och hållbarhet.
2020 anordnas nästa världsutställning, denna gång i Dubai. Sverige kommer att delta med sin paviljong The Forest. Budgeten ligger på 178 miljoner kronor varav hälften står näringslivet för.
– Syftet är att öka handeln och exporten, öka turismen och sprida varumärket Sverige, säger Jessica Bjurström, marketing & communications director på Expo 2020.
Hållbarhet
Utställningen pågår under sex månader och 190 länder kommer att delta. Parollerna är Opportunity, Mobility och Sustainability varav Sverige kommer att delta under Sustainability, alltså hållbarhet. Svenska företag kommer att få chansen att visa upp sina innovationer inom området.
– Sverige kommer att vara klimatneutrala, kanske till och med klimatpositiv i sitt bygge av paviljongen, säger Jessica Bjurström.
Stora genombrott
I år bidrar alltså Dalarna med träd till bygget av paviljongen. Men även tidigare har Dalarna deltagit med uppmärksammade inslag.
1889 i Paris vann Anders Zorn en guldmedalj för sin konst och det var omkring här som hans internationella karriär tog fart.
1939 i New York Fanns en nästan 3 meter hög dalahäst utanför Sveriges paviljong. Det här blev genombrottet för dalahästen som svensk nationalsymbol. Även 2010 i Shanghai fanns en stor dalahäst med.