En man sitter i en bil med en hand på ratten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad ska du tänka på när du kör på halt underlag? Johan Moberg på NTF i Dalarna går igenom tre viktiga tips. Foto: Alva Folkesson/SVT

Det ska du tänka på vid halt väglag – följ med till Dalarnas nya halkbana

Publicerad

Dubbelt så många utbildningar kommer att kunna hållas på den nya halkbanan mellan Falun och Borlänge. SVT var på plats på invigningen och fick en åktur med Johan Moberg, tf platschef på NTF i Dalarna som ansvarar för halkbanan.

Efter nästan 40 år på Ingarvet i Falun fick den gamla halkbanan slå igen när Ecodatacenter behövde mer mark. Den nya banan, belägen vid Karlsvik mellan Falun och Borlänge, hade redan varit i bruk i tre veckor innan den nu formellt invigts.

– Jag tycker att det blir otroligt bra. Jag ser ljust på framtiden med nya möjligheter till event och utbildningar och allt möjligt egentligen, säger Johan Moberg på NTF Dalarna.

Kan hålla dubbelt så många utbildningar

På anläggningen finns två kompletta halkbanor med 2 000 kvadratmeter halkyta per bana.

– Vi kan ha dubbelt så många utbildningar samtidigt.

Här ska förare av personbilar, lastbilar och militärfordon lära sig hur deras fordon agerar vid halt underlag.

Nu planerar de för att bygga permanenta byggnader på platsen med tvätthall, garage, utbildningssalar och upplevelsehall.

– Jag ser det lite som en metropol för fordonsaktiviteter i Dalarna, säger Johan Moberg.

Spela klippet för att se den nya halkbanan och hör Johan Moberg berätta vad du bör tänka på vid halt väglag – och vad du ska göra om du får sladd.

En vit bil åker på en halkbana.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med till Dalarnas nya halkbana och se när Johan Moberg på NTF i Dalarna tvärnitar med bilen på både halt och torrt underlag. Foto: Alva Folkesson / SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.