Syftet med ombyggnationen har varit att bygga en säkrare och smidigare trafiksituation i Mora.
– Det har varit köer, köer, köer. Jag tror att man kommer att se nu när vi öppnar upp att nu blir det skillnad, säger Marie-Louise Snihs.
Rondeller, dubbelfilig väg och cykel- och gångvägar
Den stora skillnaden är att flera trafikljus ersatts av totalt sju nya cirkulationsplatser.
– Det gör att vi får en bättre kapacitet och ett bättre flöde i trafiken. Det är också säkrare eftersom man bara behöver förhålla sig till trafik från vänster.
Det har också blivit en dubbelfilig väg i vardera håll i nästan en kilometer genom centrala Mora, och drygt fem kilometer gång- och cykelvägar.
Fortsatt ansträngt vid Vasaloppet
Samtidigt säger Marie-Louise Snihs att det kommer att fortsätta vara köer genom Mora.
– Vi har ju Vasaloppet vår och höst och då kommer det fortsätta att vara köer, det får man ju vara ärlig och säga. Men att det blir bättre, det törs jag säga.
Projektet som har kostat 371 miljoner kronor och drog igång i september 2020 var planerat att vara klart hösten 2022. Bakgrunden till förseningen är att det blev en konflikt med dåvarande entreprenör, något som SVT Dalarna tidigare rapporterat om.