– De senaste veckorna har vi fått in flera samtal från olika kunder som undrar varför deras fakturor höjts. Kunderna hävdar att de blivit uppringda av en samarbetspartner till oss som skulle sänka priset, något som helt enkelt inte stämmer eftersom vi inte har några samarbetsparters, säger Per Magnusson som är produktchef för el på Falu energi och vatten.
Tillvägagångssättet som försäljarna använder sig av är att få kunden att skriva på en så kallad fullmakt att sluta avtal på mellan 24 och 36 månader.
– Elräkningen kommer alltid i efterhand, därför kan det vara så att man inte upptäcker att något inte stämmer innan det är för sent. Har kunden väl skrivit på och det inte upptäckts i tid så är kunden fast i det här.
Vilka kunder är det som blir drabbade?
– Personerna är ofta unga, äldre eller med vissa språksvårigheter som har svårt att förstå det här med elavtal. De här svartlistade företagen har ingen aning om vad kunden egentligen betalar utan de trycker bara på att de ska göra det billigare. Problemet är att det inte blir billigare utan dyrare genom att företagen lägger på onödiga avgifter på fakturorna.