En av landets äldre järnvägar – men ingen snabb lösning i sikte

Uppdaterad
Publicerad

Sommarvärmen innebär att hastigheten på Bergslagspendelns räls sänks till 60 kilometer i timmen och många tåg har ersatts med buss på grund av solkurvor. Ett stort eftersläpande underhåll ligger bakom åtgärderna. Trafikverket håller med, men hänvisar till att sträckan inte finns prioriterad från regioner och regering.

– Det är regeringen som bestämmer hur mycket pengar vi får och vad vi får göra, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Han konstaterar att banan fortfarande består av ihopskruvade rälsbitar enligt äldre modell – till skillnad från dagens järnväg som byggs med helsvetsad räls utan skarvar.

Valet 2022 Ludvika

Underhållsskuld

Trots krav på bättre pendlingsmöjligheter mellan bland annat Västerås och Ludvika  från näringslivet och kommuner längs banan, så tycks den här infrastrukturen gömts bort av beslutsfattarna. I fjol konstaterade Trafikverket en underhållsskuld på 430 miljoner kronor, men i den nyligen påbörjade femårsplanen finns endast marginella förbättringar planerade för sträckan Ludvika – Fagersta.

I klippet svarar Trafikverket på den kritik som framförts angående underhållet på banan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Valet 2022 Ludvika

Mer i ämnet