Under några dagar när temperaturerna var som högst kördes tågen på sträckan ner mot Västerås med reducerad hastighet, i förebyggande syfte, eftersom risken för solkurvor var hög.
– En standard på en järnväg idag ska ju inte behöva innebära reducerad hastighet. Ska vi kunna bygga hållbart framåt så måste man ha en stabil infrastruktur, säger Leif Pettersson (S), kommunalråd i Ludvika.
Rälsen längs med Bergslagspendelns sträckning Västerås–Ludvika har rustats i etapper. Men mellan Fagersta–Ludvika har ännu inget hänt. I en utredning från i fjol konstaterar Trafikverket att det behövs åtgärder för 430 miljoner för att komma tillrätta med det eftersatta underhållet.
Rönning: ”Ett sätt att säga att man misskött det här”
Mitt emot Leif Pettersson i vänthallen på Ludvika station sitter kollegan Fredrik Rönning (S), kommunalråd i Smedjebacken.
– Det är klart att man måste ha tålamod när det kommer till infrastruktur. Men när Trafikverket själva konstaterar att det är ett eftersatt underhåll på banan, så är det för mig ett sätt att säga att man misskött det här, säger han.
Så här svarar Trafikverket på kritiken om det eftersatta underhållet.
På torsdagsmorgonen var spårfelet åtgärdat och trafiken ska rulla på som vanligt igen.
I klippet: ”Behöver ha det här fixat nästa år” – så påverkas Smedjebacken och Ludvika av bristande underhåll på Bergslagspendeln.