Trafikverket har omkring 6 500 plankorsningar, alltså där bilväg och järnväg korsar varandra i markplan.
– Vid gång- och cykelvägar bygger vi så kallade ”bomkjolar” för att hindra gående och cyklister från att krypa under bommar eller smita bredvid, säger Olle Mornell vid Trafikverket.
Vidare säger han:
– Gammal teknik byts ut, dagens anläggningar är gamla. Mer än fyra av tio anläggningar har passerat sin tekniska livslängd och det är svårt att få tag i reservdelar.
Järnvägskorsningen i Falun är en av de platser som är med i pilotprojektet. Övriga sju är: Sjögatan i Luleå, Sanatorievägen i Boden, Kyrkren i Ånge, Lövtorpet i Åre, Norra Kullavägen i Umeå och Umevägen i Vännäs.
Efter testperioden ska anläggningarna installeras i större skala med start 2020. Utbytet sker sedan under en tidsperiod på 25 år.