Camilla Olsson jobbar inom hemtjänsten i Falun och hon är en av dem som får köra elbil på sina arbetspass runtom i stan. Efter drygt ett års användning så kan Camilla utvärdera.
– Elbilen är utmärkt för de här korta turerna där en bensin- eller dieselbil inte ens hinner bli varm, säger hon.
Populär bil på jobbet
Bilen har enbart elmotor och kan laddas i ett vanligt motorvärmaruttag, eller snabbladdas på 20 minuter om det skulle behövas. Att hemtjänsten i Falun börjat köra elektriskt är en av de saker som juryn för det här miljöpriset värderar.
– Bilen är väldigt populär, om man inte är först på plats vid jobbet så är den redan upptagen, säger Camilla Olsson.
Och att Falu kommun redan har ganska gott om laddstationer väger också tungt när juryn tittar på vinnaren. Ett dussintal laddstolpar finns på olika platser i centrum, och flera riktiga snabbladdare även en bit utanför stan; i Bjursås, Enviken och Svärdsjö. Än så länge får man ladda gratis där.
”Många bor utanför stadskärnan”
Det är Falu kommuns elbolag som svarat för utbyggnaden av laddstolparna, och Daniel Asplund som jobbar där är Faluns verklige Mr Elbil. Han berättar om hur de tänkt.
– Vi har tänkt ur ett geografiskt perspektiv, inte bara på stadskärnan utan vill få en geografisk spridning på den här infrastrukturen, säger Daniel Asplund. Det är en geografiskt en ganska stor kommun och vi har många som bor utanför själva stadskärnan.
Hård konkurrens
Och konkurrensen är hård. I final förutom Falun är även Östersund, Gävle, Stockholm, Jönköping och Kalmar. Alla har sina starka sidor och det är dessutom olika saker det handlar om – allt från konkret utbyggnad av laddstolpar och inköp av fordon, till elbilsstrategiska planer och mål.
Hur känns det att ha kommit final?
– Det är härligt och väldigt smickrande. Det är en skön klapp på axeln åt oss som har jobbat med den här satsningen ända sedan 2009. Det bevisar att vi på många sätt gjort rätt, säger Daniel Asplund.
På tisdag kväll avslöjas det vilken av dessa sex kommunfinalister tar hem priset, som delas ut av Centerpartiets partiledare Annie Lööf.
TV: Se inslaget om tävlingen och hör en elbilsanvändare berätta
Dessa sex kommuner är i final
De sex nominerade kommunerna som tagit sig till final är Östersund, Kalmar, Falun, Stockholm, Gävle och Jönköping;
Östersund: 24 laddställen, 62.000 inv = 2.800 invånare per laddställe
Kalmar: 20-tal laddställen, 66.000 inv = 3.300 invånare per laddställe
Falun: 15 laddställen, 58.000 invånare = 3.600 invånare per laddställe
Stockholm: 213 laddställen, 942.000 inv = 4.400 invånare per laddställe
Gävle: 20-tal laddställen, 100.000 inv = 5.000 invånare per laddställe
Jönköping: 20-tal laddställen, 136.000 inv = 6.800 invånare per laddställe
Juryn har i sin bedömning tagit hänsyn till volymer, fordon och laddplatser, hur fördelningen mellan kommunal respektive privat regi ser ut samt vilka informationsinsatser som görs. Tävlingen arrangeras av Fortum.