Matilda Eriksson Rehnberg på Polisen står ute framför ett träd.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Så känner du igen ett vishingsamtal – hör Matilda Eriksson Rehnberg från polisen berätta om tecknen på att det är en bedragare som ringer. Foto: Ann-Louise Julin

Fler i Dalarna luras av telefonbedragare – så känner du igen ett vishingsamtal

Uppdaterad
Publicerad

Telefonbedrägerier där uppringaren säger sig vara från Region Dalarna fortsätter. Det här är exempel på det som kallas vishingbedrägeri och i Dalarna syns en tydlig ökning de senaste åren.

I Dalarna har 81 misstänkta vishingfall anmälts hittills i år. Det handlar om personer som lurats att logga in på sin bank, lämnat ut koder eller kortuppgifter via telefon. Det kan jämföras med 54 fall under hela 2020, visar siffror som SVT begärt ut från Polisen.

I landet ökade brottsvinsterna för vishingbedrägerier med 83 procent 2022 jämfört med rapporteringen för 2021, enligt polisens analys.

Region Dalarna: Var uppmärksam

Under sommaren har Region Dalarna varnat för att människor blir uppringda av personer som uppger sig vara från regionens verksamheter. I telefonsamtalen ombeds den uppringda personen att identifiera sig via bank-id.

Nu uppmanar regionen åter folk i länet att vara uppmärksamma då den här typen av bedrägeriförsök fortsätter.

– Region Dalarna ber aldrig invånare lämna känslig information som konto- eller bankkortsuppgifter via telefonsamtal, sms eller mejlpost, säger Anders Nordahl, säkerhetschef i Region Dalarna. 

I videon: Så känner du igen ett vishingsamtal – Matilda Eriksson Rehnberg från polisen berättar.

Så skyddar du dig mot telefonbedrägerier

Lägg på luren

Om du blir osäker ska du avsluta samtalet. Oavsett om personen säger sig vara en släkting, från banken ett företag eller en myndighet.

Logga inte in

Lämna inte ut koder från bankdosa eller till betalkort och logga inte in på bank-id på uppmaning av någon annan.

Lita inte på den som ringer

Den som ringer kan verka trovärdig. Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att anhörig har råkat illa ut– lita inte på personen även om den har personlig information om dig.

Källa: Polisen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.