Flygplatschefen om trafikplikten: ”Vi har jobbat med det här i fem års tid”

Uppdaterad
Publicerad

Beskedet om att flygplatsen i Mora tilldelats trafikplikt av Trafikverket togs emot med glädje av flygplatschefen Anders Mjöberg.

– Det är framför allt roligt för Dalaflyget, vi som driver flygplatsen både här och i Borlänge, och det är framför allt roligt för näringlivet, säger Anders Mjöberg, flygplatschef och VD för Dalaflyget.

Enligt Anders Mjöberg kommer den nya trafikplikten att vara särskilt positiv för näringslivet.

– De stora vinnarna är definitivt passagerarna, det vill säga som i våra fall historiskt har utgjorts av näringslivsrepresentanter, säger Anders Mjöberg.

Mora flygplats

Ger tillgänglighetseffekter

Även norra och västra Dalarna kommer att påverkas positivt av trafikplikten.

Beslutet att utöka trafikplikten med sträckan Mora-Arlanda bedöms ge tillgänglighetseffekter för fler kommuner, främst Älvdalen och Malung-Sälen, samt konkurrerar inte med kommersiellt flyg”, säger Lennart Kalander, avdelningschef för Nationell planering vid Trafikverket i ett pressmeddelande.

Det här innebär trafikplikt

Trafikplikt innebär att staten går in och upphandlar flyglinjer för de flygplatser som har störst behov men som inte är ekonomiskt lönsamma. De nya trafikavtalen ska börja gälla oktober 2023 till och med 2027.

Mora flygplats är idag beredskapsflygplats där verksamheten huvudsakligen består av samhällsviktig flygtrafik såsom sjukvårdstransporter, brandflyg, militärflyg samt polisflyg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Mora flygplats

Mer i ämnet