När första spadtaget togs till den nya charterflygplatsen i Sälenfjällen förra veckan var det bara glada miner.
Det fanns inga motståndare där men på andra håll gror ändå missnöjet med flygsatsningen.
Resultatlösa överklagningar
I stor sett varje steg – kommunala marklov och planer – har överklagats av privatpersoner men hittills utan att några avgörande beslut har ändrats.
Men någon dag innan det första spadtaget överklagade Svenska Naturskyddsföreningen Transportstyrelsens tillstånd till själva bygget.
Inga problem, resonerade bolaget Scandinavian Mountain Airport som ligger bakom bygget.
– Det går inte att överklaga det beslutet, påstod då flygplatsbolagets vd Brett Weihart.
Nya bud
Men efter en ny utredning så står det nu klart att beslutet visst går att överklaga. Det blir en ny vända med prövningen av själva inrättandet av flygplatsen i Sälen i förvaltningsrätten.
– Alla beslut går att överklaga, säger Michael Ederbrandt vid Transportstyrelsen. Det är nu vår juridiska avdelning som behandlar det här innan det hamnar hos förvaltningsrätten.
– Det är jättemärkligt att de ändå tar första spadtaget trots att vi har överklagat. Om man bygger ett hus eller något så får man ju inte göra något innan fått klartecken från myndigheterna, säger Mattias Ahlstedt ordförande för Naturskyddsföreningen i Dalarna.
Och det här är bara en av flera juridiska turer som återstår innan flygplatsen i Sälen kan byggas klart.
Miljötillstånd går ut
Den stora byråkratiska nöten att knäcka är det stora miljötillståndet som är själva grunden till flygplatsbygget i Sälen.
Den domen kom redan 2013 – ingen överklagade då - men den gäller bara fram till februari nästa år. Då måste flygplatsen vara i gång – men det är den inte.
Därför kom också ett nytt besked efter ceremonin i Sälen förra veckan.
– Det stämmer. Vi kommer att lämna in en begäran om förlängning, bekräftade Brett Weihart.
Komplicerad process
Att förlänga ett miljötillstånd kan vara en komplicerad process i domstolen och om det blir ett ja så kan det också betyda nya miljökrav.
Och det är också ett beslut som kan överklagas och som kan innebära förseningar för bygget.
Men trots en juridisk snårig väg kvar och också en stor teknisk utmaning i själva bygget av flygplatsen med stora schaktarbeten i den omfattande myrmarken längs landningbanan, så var optimismen ändå påtaglig.
Planen ligger fast. Turisterna flyger till Sälen som tänkt, enligt bolaget.
– 2500 meter bana i ganska bra terräng. December 2019. Absolut, säger Brett Weihart vd i Scandinavian Mountain Airport.