en man som står bredvid en järnväg och pekar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag skulle inte vilja gå här” – nu ska 19 plankorsningar åtgärdas för att höja säkerheten. I klippet visar Trafikverkets projektledare de farliga övergångarna och berättar mer. Foto: Greta Hansson Vikström/SVT

”Folk har gjort egna smitvägar” – Här visar Trafikverket farliga järnvägsövergången utanför Falun

Publicerad

Sommarstugeägare mellan Falun och Borlänge har lagt ut egna plankor och byggt trappor ner till järnvägsspåret för att enklare kunna ta sig över – vilket är olagligt. Nu ska det säkras och åtgärdas av Trafikverket.

SVT Nyheter Dalarna följer med till järnvägsspåret där Trafikverkets projektledare visar några av plankorsningarna.

Mellan Falun och Borlänge ligger flera sommarstugor och en del stugägare har gjort egna så kallade smitvägar över järnvägsspåret. Nu ska de olagliga övergångarna säkras, byggas bort och åtgärdas med olika lösningar, för att öka säkerheten.

”Ska inte vara folk på spåret”

– Det är inte lagligt och det är faran med det, att folk går över här och där, som vi vill bygga bort. Det ska inte vara folk på spåret, säger Bengt Andersson, projektledare för säkerhetshöjande åtgärder på sträckan.

Trafikverket ska också stängsla in järnvägen på flera ställen för att hindra att man väljer en farlig genväg.

– Någon sommarstugeägare får lite längre att gå när vi ersätter med rörbroar under järnvägen, men vi bygger också ersättningsvägar och bättre parkeringar, fortsätter Andersson.

Så mycket kommer det kosta

Allt som allt kommer hela projektet på sträckan, med kapacitets- och säkerhetshöjande åtgärder, landa på ungefär 200 miljoner kronor. Pengar som är skattebetalarnas.

I videon: Hör hur man ska säkra upp några av plankorsningarna – projektledaren Bengt Andersson berättar och visar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.