– Jag reagerade när vi inte nämns i deras nyhetsbrev, säger Jimmy Birklin, generalsekreterare för O-ringen 2016.
I somras skickade Susanne Söderholm, förbundschef på Svenska orienteringsförbundet, ut ett nyhetsbrev som informerade om läget inom svensk orientering. Nyhetsbrevet innehöll bland annat aktuell information om antalet orienterare i landet, om stundande VM i Strömstad, plus övrig orienteringsfakta.
”Det är konstigt”
Men inget om O-ringen, som ägs av Svenska orienteringsförbundet och är motorn inom svensk orientering. Även tidigare nyhetsbrev har varit fritt från O-ringen. Detta har skapat reaktioner i orienteringsleden. En av dem är Jimmy Birklin, som leder arbetet inför årets upplaga i Sälen:
– Det är konstigt att ägarna inte skriver något om O-ringen som är flaggskeppet inom svensk orientering. Jag blev förundrad och reagerade direkt.
Henrik Boström, vd för O-ringen, är inne på samma linje:
– Det är synd och lite bakvänt att inte ta upp evenemanget i nyhetsbrevet. Förutom det stort ekonomiska tillskottet från O-ringen har det visat sig att 50 procent av nya orienterare kommer via evenemanget.
Förstod inte vilket symbolvärde det hade
Susanne Söderholm svarar:
– Oj, jag förstod inte vilket symbolvärde det hade varit om jag skulle ta med O-ringen i mina nyhetsbrev. Tänkte att O-ringen har själv ett bra kommunikationsarbete. Självklart ska det bli bättring i framtiden. Det är en viktig tävling för oss.