Två resenärer.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Brukar gå snabbare med tåg, men nu kommer det ta längre tid än med bil” – Resenärerna om de längre tågtiderna. Foto: Ann Törnkvist/ SVT

Fördubblad restid till Stockholm när Dalabanan renoveras söder om Avesta

Uppdaterad
Publicerad

Stockholmspendlare från Dalarna kommer att få det besvärligare under hösten. När Trafikverket renoverar Dalabanan mellan Krylbo och Sala kan tågresenärer räkna med mycket längre restider.

– Tråkigt att det ska vara så jobbigt att ta tåget, säger Hannes Enocksson.

Från och med söndag den 1 september inleds arbetet med att förbereda för ett kommande spårbyte på sträckan Avesta/Krylbo – Sala. Själva spårbytet kommer att genomföras under 2026 men redan nu påverkas resenärer som ska från Dalarna mot Uppsala och Stockholm.

– Det är alltid beklagligt att det drabbar resenärer men det är en gammal och sliten anläggning. Gör vi ingenting kommer det tillslut inte gå att åka på den alls, säger Per Erik Welker, projektledare på Trafikverket.

Så mycket längre tid tar resan

Resan från Avesta/Krylbo till Stockholm brukar kunna göras på strax över en och en halv timme men vill man ta 05.57-tåget på måndag den 2 september får man räkna med senare ankomst. Med Tåg i Bergslagen till Fagersta och buss till Västerås – och ett SJ-tåg därifrån – är man framme efter tre timmar och tjugo minuter.

SJ leder om sina tåg via Västerås, Gävle eller Örebro vilket innebär att deras restider i vissa fall fördubblas och i andra fall tar ungefär 40 minuter längre tid.

– Vi har inte fått så mycket reaktioner. Vi har ju känt till det här och vi har kunnat informera resenärerna i tid så att de som reser på den här sträckan har hunnit ordna andra sätt att resa om de vill det, säger SJ:s presskommunikatör Marcus Fleetwood.

Nytt arbete inleds nästa höst

Den 28 oktober beräknas den här etappen av arbetet vara klart. Efter det återgår trafiken till det normala fram tills hösten 2025 då det är dags för sträckan Sala – Morgongåva att genomgå samma behandling.

– Man kan krasst säga att de här förberedelserna görs för ett totalbyte av järnväg i befintlig spårmiljö. Det blir kapacitetshöjande åtgärder för att kunna höja hastigheten på vissa bitar, säger Per Erik Welker, projektledare på Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.