SVT Nyheter har kartlagt tågförseningarna förra året – här kan du söka på din station och se vad som låg bakom förseningarna.
De främsta orsakerna till förseningarna förra året var infrastrukturfel samt olyckor och tillbud enligt järnvägsbranschens årsrapport.
Men fyra enskilda händelser pekas ut som särskilt påverkande.
• Arlanda Express-urspårning
Den 27 maj spårade ett Arlanda express-tåg ur norr om Stockholm. Det resulterade i omfattande skador på spåret som tog flera månader att åtgärda. Tåg tvingades passera platsen på enkelspår och med reducerad hastighet.
Trafikverket pekar i sin årsredovisning ut urspårningen som “den enskilt största orsaken till den lägre punktligheten 2023” för persontågen. Normalt sett är Arlanda Express-tågen Sveriges mest punktliga tåg.
Totalt resulterade händelsen i 1 283 störningstimmar och kritiska störningar för 5 311 tåg, vilket innebär en försening på mer än fem minuter vid slutstation.
• Banvall brast efter regnkaos
Kraftigt regn gjorde att banvallen gav vika och ett SJ-tåg med 120 passagerare spårade ur mellan Iggesund och Hudiksvall i augusti förra året. Tre personer fick föras till sjukhus.
Höga vattenflöden gjorde att återställning av järnvägen dröjde vilket resulterade i kraftiga förseningar under en månads tid.
533 störningstimmar registrerades på händelsen och 293 tåg beräknas ha fått kritiska störningar.
• Godståg spårade ur
I oktober spårade ett godståg ur på Sävenäs rangerbangård i Göteborg. Det bidrog till att två spår inte kunde användas under ett par månaders tid, framför allt godståg påverkades men även persontåg.
Totalt resulterade det i 980 störningstimmar och 653 tåg med kritiska störningar.
• Strul med nytt planeringsverktyg
Införandet av ett nytt trafikplaneringssystem bidrog till stora förseningar under förra året. Bland annat på grund av strul med tidtabeller, banarbeten och planering för personal samt fordon.
Det bedöms ha resulterat i minst 4 000 störningstimmar och 2 900 tåg med kritiska störningar.