Målet för järnvägsbranschen är att 95 procent av alla tåg ska vara punktliga, vilket innebär att tåget ska ha ankommit till slutdestinationen max fem minuter och 59 sekunder efter tidtabellen.
2023 var punktligheten 87,7 procent – den lägsta på 13 år och den näst lägsta sedan mätningarna startade 2001.
”Nu sätter vi punkt för ett år som inneburit en rad utmaningar, men också många möjligheter”, skriver generaldirektören Roberto Maiorana i Trafikverkets årsredovisning och konstaterar att även 2024 har haft en tuff inledning.
Växelfel, dåligt väder och Trafikverkets nya planeringsverktyg. Det är några av faktorerna som bidragit till att stora förseningar drabbade järnvägstrafiken under förra året.
Pekar ut urspårning
Men i sin årsredovisning pekar Trafikverket ut urspårningen av ett Arlanda express-tåg i maj som “den enskilt största orsaken till den lägre punktligheten 2023” för persontågen.
Anledningen är att det uppstod omfattande skador på spåret som tog lång tid att åtgärda. Tåg fick då passera platsen på enkelspår med reducerad hastighet – vilket försenade över 10 000 persontåg med minst tre minuter och närmare 6 000 tåg mer än fem minuter.
SVT Nyheter har kartlagt de tio mest försenade försenade tågavgångarna 2010 – se topplistan här.
Har du drabbats av tågförseningar? Berätta din historia för SVT Nyheter här. Skriv ”Tåg” i ämnesraden. Ange gärna vilket tågnummer/sträcka och datum du åkte – och bifoga gärna bilder och video.