2019 omorganiserades det finska bannätets vinterunderhåll, vilket ledde till att fjärrtågens punktlighet förbättrades , säger Teemu Poussu som är chef för bannätets vinterunderhåll på Trafikledsverket.
– Vi har kunnat garantera godstågens punktlighet och transportens säkerhet i alla väderförhållanden. Inställda tåg förekommer men det beror mycket sällan på väder eller dåligt banunderhåll.
Ingen större skillnad på finansiering
Enligt Trafikledsverkets Teemu Poussu krävdes en aning extra finansiering för att göra den framgångsrika omorganisationen.
– Vi fick lite större budget, men det mesta gjordes genom att effektivisera mera.
Meteorolog med på möten
Ett exempel på bättre samverkan mellan olika parter är samarbetet med det Meteorologiska institutet. Under svåra väderförhållanden sitter meteorologen med i möten för att analysera situationen, berättar Poussu.
Långvarig kyla ställer till problem
I Finland finns det endast en operatör som trafikerar landets fjärrdistanståg, det statliga järnvägsbolaget VR. Otso Ikonen är underhållschef på VR Fleetcare. Enligt honom är tågen väl anpassade till de svåra vinterförhållandena med endast ett undantag: när den hårda kylan håller i sig länge och över hela landet.
– Då förekommer det problem med tryckluftssystem, till exempel i bromsarna samt i tågens VS-system. I början av januari upplevde vi väldigt långa perioder av kyla över hela landet och då hann inte tågen värmas upp någonstans.
Otso Ikonen anser även att samarbetet med Trafikledsverket har förbättras avsevärt, vilket har lett till bättre punktlighet hos tågen.
I videon sammanfattar VR:s Otso Ikonen och Trafikledverkets Teemu Poussu framgångskonceptet för fjärrtågens förbättrad punktlighet.