Bättre samarbete mellan olika parterna ligger bakom förbättrad punktlighet av de finska fjärrtågen. I Sverige och i Finland räknas tåget vara försenad om det kommer fram över fem minuter efter avsatt tid.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Efter en omorganisation 2019 har fjärrtågen i Finland blivit bättre på att vara i tid. I Sverige och i Finland räknas en tågavgång som försenad om den kommer fram senare än fem minuter efter den utsatta tiden. Foto: SVT

I Finland rullar tågen trots svåra vinterförhållanden

Uppdaterad
Publicerad

December var en dyster månad för den svenska tågtrafiken. Endast 61 procent av fjärrtågen kom i tid. Samtidigt gick 76 procent av fjärrtågen i Finland enligt tidtabellen, trots att vintervädret var minst lika krävande i grannlandet som i Sverige. Varför klarar sig de finska tågen bättre än de svenska under vintern?

2019 omorganiserades det finska bannätets vinterunderhåll, vilket ledde till att fjärrtågens punktlighet förbättrades , säger Teemu Poussu som är chef för bannätets vinterunderhåll på Trafikledsverket.

– Vi har kunnat garantera godstågens punktlighet och transportens säkerhet i alla väderförhållanden. Inställda tåg förekommer men det beror mycket sällan på väder eller dåligt banunderhåll.

Ingen större skillnad på finansiering

Enligt Trafikledsverkets Teemu Poussu krävdes en aning extra finansiering för att göra den framgångsrika omorganisationen.

– Vi fick lite större budget, men det mesta gjordes genom att effektivisera mera.

Meteorolog med på möten

Ett exempel på bättre samverkan mellan olika parter är samarbetet med det Meteorologiska institutet. Under svåra väderförhållanden sitter meteorologen med i möten för att analysera situationen, berättar Poussu.

Långvarig kyla ställer till problem

I Finland finns det endast en operatör som trafikerar landets fjärrdistanståg, det statliga järnvägsbolaget VR. Otso Ikonen är underhållschef på VR Fleetcare. Enligt honom är tågen väl anpassade till de svåra vinterförhållandena med endast ett undantag: när den hårda kylan håller i sig länge och över hela landet.

– Då förekommer det problem med tryckluftssystem, till exempel i bromsarna samt i tågens VS-system. I början av januari upplevde vi väldigt långa perioder av kyla över hela landet och då hann inte tågen värmas upp någonstans.

Otso Ikonen anser även att samarbetet med Trafikledsverket har förbättras avsevärt, vilket har lett till bättre punktlighet hos tågen.

I videon sammanfattar VR:s Otso Ikonen och Trafikledverkets Teemu Poussu framgångskonceptet för fjärrtågens förbättrad punktlighet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.