Det är strömavtagarna på lastbilarnas tak som varit den svaga punkten.
Redan kring förra årsskiftet skulle försöket ha avslutats men nu har det förlängts och stolparna med elledningar kommer inte tas ner förrän efter den här vintern.
– Det var en olämplig tid att avbryta försöket, säger Magnus Lindgren som är projektledare på Trafikverket. Dels skulle det då ha slutat med en erfarenhet av att det inte fungerar så bra, dels hade det varit farligt att börja ta ner kablar och stolpar mitt i vinterhalkan. Nu hoppas vi kunna köra hela den här vintern också och få ett betydligt bättre slutresultat, säger Magnus Lindgren, projektledare Trafikverket.
Se den elektriska lastbilen åka på världens första allmänna elväg i klippet och hör mer om hur de tekniska svårigheterna har åtgärdats.
Elvägar
Elväg E16 var den första väg i världen där elektriska lastbilar körts på allmän väg.
Den elektrifierade sträckan är bara 2 km lång.
Elektrifieringen kostade 120 miljoner kronor. 60 procent betalades av Trafikverket med skattepengar, resten av de företag som arbetar med försöket.
Ytterligare en elväg för eldrift av tunga fordon finns nu i Sverige, det är vid Arlanda där elen kommer via en skena i marken.
Dessutom ska en ny elväg byggas på Gotland där elkraften till en provbuss och en provlastbil ska överföras trådlöst via sk induktion, där elslingor grävts ner i marken.
Efter avslutat prov på E16 ska stolpar och elkablar monteras ner.
Planer finns på att elektrifiera E16 hela vägen från Borlänge till Gävle hamn, men inga beslut är ännu tagna.