Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SVT följer med i en av lastbilarna på den nya elvägen.

Exklusivt: SVT följer med på den unika elvägen

Uppdaterad
Publicerad

Den är unik i sitt slag och ingen har tidigare fått följa med på den uppmärksammade elvägen. Nästa vecka invigs den men SVT Nyheter Dalarna får nu exklusivt följa med på en smygpremiär.

Provsträckan där tunga lastbilar ska kunna drivas helt med el invigs på måndag. Men efter drygt ett halvår av byggnation och kabeldragning är provkörningarna igång.

Medieintresset har varit stort men ingen har fått följa med på en provkörning. Tills nu.

Dalarna – eldrivna fordon

”Då sitter jag bara här och njuter”

SVT får exklusivt följa med dalkullan Therese Persson som är en av testförarna, och hon berättar att lastbilens dieselmotor stannar helt när man kommer in på den elektrifierade sträckan.

– Körmässigt är det som att köra vilken lastbil som helst, något fler knappar bara, säger Therese och tänker bland annat på knappen som fäller upp strömavtagaren på taket.

– Det speciella och det som är jätteskönt är att den går så otroligt tyst. Då sitter jag bara här och njuter.

TV: Så är det att köra elbil i Dalarna

Sverige först i världen

Det unika med sträckan är att den är byggd på allmän väg. I Tyskland finns en avlyst testbana, och försök lär även ha skett i gamla Sovjetunionen. Men nu är det toppmoderna teknik som gäller och Kalifornien med sina stränga avgasregler är också på gång att elektrifiera en allmän väg men Sverige kommer alltså bli först i hela världen.

Den två kilometer långa elvägen på E16, mellan Kungsgården och Sandviken, kostar pengar förstås. Närmare bestämt 120 miljoner kronor och svenska staten betalar via Trafikverket 60 procent av den summan. Resten betalas av de tillverkare och teknikföretag som är inblandade och som hoppas kunna sälja tekniken i framtiden.

Läs även: Fler laddstolpar för elbilar behövs i Dalarna

Vill minska tunga trafikens utsläpp inom 5 år

I samband med att utprovningen inleds i full skala så startar också ett forskningsprojekt som ska ge viktig upplysning inför framtidens vägbyggen.

– Inom fem år ska vi kunna ha svar på hur vi ska kunna utnyttja den här teknologin med elvägar för att minska utsläpp från den tunga trafiken i Sverige, säger Anders Berndtsson på Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dalarna – eldrivna fordon

Mer i ämnet