Provsträckan där tunga lastbilar ska kunna drivas helt med el invigs på måndag. Men efter drygt ett halvår av byggnation och kabeldragning är provkörningarna igång.
Medieintresset har varit stort men ingen har fått följa med på en provkörning. Tills nu.
”Då sitter jag bara här och njuter”
SVT får exklusivt följa med dalkullan Therese Persson som är en av testförarna, och hon berättar att lastbilens dieselmotor stannar helt när man kommer in på den elektrifierade sträckan.
– Körmässigt är det som att köra vilken lastbil som helst, något fler knappar bara, säger Therese och tänker bland annat på knappen som fäller upp strömavtagaren på taket.
– Det speciella och det som är jätteskönt är att den går så otroligt tyst. Då sitter jag bara här och njuter.
TV: Så är det att köra elbil i Dalarna
Sverige först i världen
Det unika med sträckan är att den är byggd på allmän väg. I Tyskland finns en avlyst testbana, och försök lär även ha skett i gamla Sovjetunionen. Men nu är det toppmoderna teknik som gäller och Kalifornien med sina stränga avgasregler är också på gång att elektrifiera en allmän väg men Sverige kommer alltså bli först i hela världen.
Den två kilometer långa elvägen på E16, mellan Kungsgården och Sandviken, kostar pengar förstås. Närmare bestämt 120 miljoner kronor och svenska staten betalar via Trafikverket 60 procent av den summan. Resten betalas av de tillverkare och teknikföretag som är inblandade och som hoppas kunna sälja tekniken i framtiden.
Läs även: Fler laddstolpar för elbilar behövs i Dalarna
Vill minska tunga trafikens utsläpp inom 5 år
I samband med att utprovningen inleds i full skala så startar också ett forskningsprojekt som ska ge viktig upplysning inför framtidens vägbyggen.
– Inom fem år ska vi kunna ha svar på hur vi ska kunna utnyttja den här teknologin med elvägar för att minska utsläpp från den tunga trafiken i Sverige, säger Anders Berndtsson på Trafikverket.