För att kunna få den elektriska lastbilen att rulla har speditören installerat en egen snabbladdare inne på godsterminalen. Effekten är ungefär dubbelt så hög som i snabbladdare för personbilar, och planen är att den ska ökas ytterligare.
– Bilen kommer att gå ett förmiddagspass och när chauffören kommer tillbaka och äter lunch får bilen stå på snabbladdning så att den kan gå under eftermiddagen också. Vi räknar med att den ska gå 11 mil om dagen, säger Peter Skogbergs som är distriktschef hos DB Schenker.
11 mil kan låta som en blygsam sträcka, men eftersom stadskörning och stadsnära körning innebär upprepade start och stopp, så kommer ändå minskningen av koldioxid och andra farliga ämnen i luften vara ganska stor räknar man med.
Lastbilen har köpts in av åkeriet Godsservice i Dalarna, som kör åt speditören Schenker.
I videon ovan: Åk med i den tysta, eldrivna lastbilen och hör åkeriföretagets distriktschef och hållbarhetschef berätta mer om deras syn på fossilfria bränslen.