Linjerna kommer gå från fem destinationer i landet: Stockholm/Bromma, Malmö, Ängelholm, Växjö och Göteborg. Flygplatsen Scandinavian Mountains Airport – Sälen Trysil är den första som byggts i Sverige på 20 år.
”...jag hoppas många kommer att se fördelarna med att flyga klimatkompenserat direkt till skidbacken framför timmar i bil”, säger Ulrika Matsgård som är kommersiell chef för BRA i ett pressmeddelande.
På Naturskyddsföreningen i Dalarna är man däremot kritisk till hur de nya flygresorna kommer påverka miljön.
Liten del av befolkningen står för största utsläppen
– Flygutsläppen ligger på mellan 4 och 5 procent globalt. Då ska man tänka på att 80 procent av världens befolkning aldrig suttit i ett flyg, så det är vissa länder som står för de stora utsläppen, säger Birgitta Johansson som sitter i styrelsen till Naturskyddsföreningen i Falun.
Hon säger också att på grund av klimatförändringarna så kommer vintrarna i Sälen bli allt kortare – och ställer sig frågan vilka som kommer vilja resa dit på skidsemester då.
– Att ha en flygplats i Sälen där man också är beroende av snö är som att såga av grenen som man sitter på.
Tror på miljövänligare framtida bilar
Ett argument som används för att ta flyget dit är ju att det är klimatkompenserat, och att det inte blir att alla åker flera timmar i bil. Ligger det något i det?
– För det första, till Sälen kan man ta sig på många sätt, och sedan ser vi att bilarna kommer bli elektrifierade de närmsta tio åren.
Kan inte flyget också utvecklas och bli mer miljövänligt då?
– Okej, man kan tro på tekniken, men det är bråttom, vi har tio år på oss att vända det här. Och där går tekniken fortare fram för bilar.
I klippet ovan ser du hur det varmare klimatet redan påverkat Sälenfjällen – som egentligen inte får kallas för fjäll längre.