Revisionsuppdraget har gått ut på att undersöka hur visselblåsarärendet hanterades, och vad som ledde till att fyra högt uppsatta chefer sade upp sig.
Visselblåsarärende bakom chefsavhopp
Den slutsats som dras i den nu färdiga rapporten är att de chefsavhopp som skedde under hösten, utlöstes av hanteringen av det visselblåsarärende som uppmärksammats av SVT Nyheter Dalarna. Meningskiljaktigheter kring hanteringen av ärendet ska ha varit vad som ”fick bägaren att rinna över” enligt rapporten.
Det ska dock ha funnits konflikter i form av samarbetssvårigheter och meningsskiljaktigheter, så långt tillbaka som flera år, som ska ha legat till bakgrund för händelserna.
Visselblåsarärendet gick ut på att den dåvarande kommundirektören använde kommunens visselblåsarfunktion för att smutskasta en av sina egna chefer.
Hanteringen av visselblåsarärendet ska ha lett till att en konflikt uppstod mellan förvaltningschefen, kommunikationschefen, HR-chefen och kommundirektören, deras chef. Cheferna sade upp sig under sommaren och hösten förra året.
Åtgärder rekommenderas
I rapporten rekommenderas kommunen att se över hur relationen mellan politiska företrädare och tjänstemän fungerar, något många av de som intervjuats under utredningen sett som problematiskt. Upprättande av ett policydokument föreslås, som beskriver hur relationen ska fungera.
Revisionsföretaget tycker även att kommunen ska se över visselblåsarfunktionen och att det krav som finns på fängelse i straffskalan vid rapporterade oegentligheter, ska omformuleras. Kommunen rekommenderas införa en incidenthanteringsrutin som ska beskriva vilka åtgärder som ska vidtas vid misstanke om oegentligheter, vem det är som ska vidta åtgärderna och hur det ska göras. Vem som ska informeras om misstankarna ska också ingå i rutinen.
Påståenden kring upphandlingar ses som en bidragande orsak till de meningsskiljaktigheter som funnits. Falu kommun rekommenderas därför ”säkerställa att det pågående arbetet med upphandlingsfrågorna bedrivs på ett effektivt sätt”.