• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: Hannes Forssell/SVT

17-åriga Asta om undervisning på distans: Jättemånga lärare säger ”gud vad ni är tysta”

Uppdaterad
Publicerad

Gymnasieelever och lärare har under det senaste året fått prova på ett för många helt nytt sätt att ta till sig kunskap. Hur har det påverkat inlärningen? SVT Dalarna har träffat gymnasieelever och lärare i Ludvika som reflekterar över ett år där studierna ofta bedrivits på distans.

– Jättemånga lärare säger ”gud vad ni är tysta”, men det är för att det är en helt annan grej än att sitta i ett klassrum och räcka upp handen, säger Asta Pettersson som går Samhällsvetenskapligt program på Högbergsskolan i Ludvika.

När SVT Dalarna intervjuar gymnasieelever om hur det är att plugga på distans så håller samtliga med om att det är något helt annat än att sitta i ett klassrum. Vissa lektioner och egenstudier funkar bra. Några upplever till och med att de kan fokusera bättre när de är hemma. Men när det kommer till lektioner som kräver kommunikation går något förlorat.

I klippet hör du fem elever som berättar hur lärandet påverkats – och en lärare som berättar vilka svårigheterna är från andra sidan.

Hur har pandemin påverkat din eller dina barns skolgång?

V • Gillade verkligen skolan, mina vänner och att lära mig innan men sen distansundervisning började har i princip allt jag gillade försvunnit. Man träffar vänner ibland men inte alls lika ofta. Kan ofta gå dagar då man inte lämnat lägenheten och knappt skrivbordet eftersom man har så mycket man måste göra. Visst, de som inte trivs i skolan kanske får det bättre nu, jag vet inte, men är det värt att alla vi andra ska lida för det. Att öppna skolorna igen måste vara största prioriteten i covid-hanteringen. Jag orkar snart inte mer

anna • jag tycker ni borde ändra ordet distansundervisning till fjärrundervisning, då det är det de flesta skolor har. min dotter sitter uppkopplad hela tiden och har lektioner. inte distans, och klarar sig bättre nu än innan då hon höll på att bli underkänd i flera ämnen då hon ofta va sjuk och kunde inte va I skolan. nu kan hon va med fast hon är sjuk. och har blivit godkänd i de ämnena. jag tycker så fort det är något nytt så ska det klagas. Det måste va underbart att få plugga på det här viset för barn och ungdomar som blir mobbade,utsatta av elever och lärare. hade det funnits på min tid hade jag valt den skolan som erbjudit det. och att det pratas om att det är svårt att betygsätta utan att elever är i skolan och att elever har rätt till sin utbildning är tråkig mening. det funkar ju på andra skolor..

Steen • I media tas det huvudsakligen upp hur eländigt distansundervisning är!!
Ingen skriver om de utsatta elever som slipper ångesten med att inte tvingas gå i skolan under distanstudier. Hur bra dessa mår och kan plugga i lugn och ro utan rädsla för mobbare och lärare som kräver redovisning för hela klassen.
Ingen bryr sig om denna utsatta grupp som ständigt mår dåligt i skolan under åratal.
Visa dem respekt genom att skriva om dem.
Lycka till, alla elever och hoppas ni mår bra och är rädda om varann!

G • Jag tror att man måste vara extremt studiemotiverad för att klara skolan lika bra som innan. Min son drabbades av depression redan under första nedstängningen (bl.a. pga förlorad social kontakt med jämnåriga). Att få hjälp med depressionen var inte heller lätt, men det är en annan historia. När skolan öppnade i höstas blev måendet mycket bättre, men naturligtvis inte helt bra eftersom det tar ganska lång tid att bli frisk från en depression. När skolan återigen stängde i december rasade allt igen. Han har oerhört svårt att koncentrera sig och få saker gjorda hemma, ffa matte och fysik som är "tunga" ämnen. Som tur är har han lätt för sig och har hittills klarat sig. Men fy vad tufft det varit och är. Jag tycker att de fått betala ett alldeles för högt pris! Jag hoppas verkligen att stängningen av gymnasieskolan har sparat måååånga liv så att det någonstans ändå var värt det!

Elin • Låg- och mellanstadiet har inte påverkats alls. Vilket verkligen inte är något positivt. Barn som går F-6 räknas också, och ska också skyddas.

Peter • Jag arbetar som matematiklärare på gymnasiet, de som drabbas avgjort hårdast är de som är i störst behov av hjälp och stöd från skolans sida. Studiemotiverade elever med hög självdisciplin klarar sig i allmänhet bra, som vanligt.

Ella • För de gymnasieelever som har lätt att lära är distansundervisningen bra. Vår dotter tycker att för mycket av lektionstiden går bort när de är i skolan. När de har distansundervisning hinner hon göra klart det som ska göras på lektionen samt även göra bort annat skolarbete eller läxor. Så bilden som ges inmedia att distansundervisning är negativt för alla stämmer inte!

Alex • Matten är absolut svårast över distans.
Jag går i trean på gymnasiet och majoriteten av mina betyg har försämrats. Förr hade jag nästan högsta betyg i Matte men nu är jag på gränsen till underkänt, trots att jag deltar i alla genomgångar och åtminstone försöker jobba med uppgifterna i boken. Det är mycket svårare att koncentrera sig och att förstå nya moment.

Susann • Det är bedrövligt hur kommunen behandlar eleverna som har distansundervisning. Inte nog med att många elever mår dåligt av hemundervisningen redan, så har många familjer med svag ekonomi även svårt med ökad utgift för mat till ungdomarna. Inte blir det bättre när skolorna bara lämnar ut matlådor under ca 1,5 timme under dagen. Då har många elever lektion eller kort rast så dom hinner inte hämta maten. Detta leder till att det finns elever som inte får mat på hela dagen, men har hög press att prestera i skolarbetet. Inte nog med det så vill kommunen börja sälja skolmat till privatpersoner. Då får dom betalt två gånger för maten. Vart går våra skattepengar till som skulle gå till eleverna?

Jeanette • Bra att man coronaanpassar skolluncherna, men för vissa blir det istället lunch väldigt sent eller väldigt tidigt. Sen undrar jag om det bara är i skolmatsalen man behöver anpassa. Det verkar som om övriga verksamheter i skolan inte har samma krav på att hålla avstånd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

105 elever om pandemin

Mer i ämnet