Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag älskar Rrrr”, säger Liam, 3 år – se hur tre- och fyraåringarna på Sollerö förskola leker fram bokstäverna och orden. Foto: Bodil Ljungberg/SVT

Här knäcker förskolebarnen på Sollerön läskoden: ”Ser glädjen i deras ögon”

Publicerad

Tre- och fyraåringar som börjar knäcka läskoden. Ja, det är resultatet av att Sollerö förskola börjat träna barn från ettårsåldern och uppåt i språkljud och bokstäver.

Något som varit så framgångsrikt att metoden nu införs på samtliga Mora kommuns förskolor.

– Det känns viktigt att hjälpa till när vi vet att det blivit svårt för barn att knäcka läskoden, säger specialpedagogen Kristina Eriksson.

Var femte kan inte koppla ljud och bokstav

När språkutvecklingen mättes i förskoleklasserna i Mora 2022 kunde 19 procent av barnen inte koppla ihop bokstäver och ljud.

Det vill Kristina Eriksson och utvecklingsledare Sofia Engblom ändra på. De håller kurser för pedagoger i kommunens förskolor med hjälp av Praxisalfabetet. Från början är det ett material som används av logopeder där man kopplar ihop bokstavsutseende och dess ljud med stöd av en bild som iscensätter ljudet. Bokstaven A representeras till exempel vanligen av en Apa, men i Praxisalfabetet visas istället en krokodil som gapar och representerar ljudet Aaaa.

Solleröbarnen först ut med att ljuda bokstäver

Sedan i september förra året har Solleröbarnen ljudat bokstäver och resultatet är slående, enligt de inblandade.

– Att börja tidigt är ett vinnande koncept. Vi ser tre-fyraåringar läsa två eller treordsljud, det är fantastiskt att vi kan lägga den grunden, säger Sofia Engblom.

Kommer barn som inte har den grunden att halka efter när de börjar skolan?

– Nej. Men vi tror att det blir lättare för de barn som redan läser och därmed kan lägga kraft på andra saker istället, säger Kristina Eriksson.

I videon: Så leker barnen fram orden på Sollerö förskola

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.