En man framför en flyghangar under byggnation.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Förbrukar mindre el än den minsta elbilen” – se Jan-Erik Strömberg berätta om sin vision om världens första laddnätverk för flyg och se hur airparken ser ut. Foto: Anders Hansson/SVT

Himmelslätta i Gagnef satsar på elflyg – kan bli världsledande

Publicerad

Himmelslätta airpark utanför Djurås är aktuell igen – den här gången med små elflyg i fokus. Om allt går enligt planerna så kan projektet bli världsledande.

– Om de små flygplatserna runt om i Dalarna hänger på så kan vi skapa världens första regionala laddinsfrastruktur för elflyg här, säger Jan-Erik Strömberg.

Han är stor elflygsentusiast och visionär. Nu håller han på att bygga en stor hangar med tillhörande bostad och konferenslokal på Himmelslätta.

Flyga fram till dörren

På området strax utanför Djurås i Gagnef var tanken redan i slutet av 00-talet att en by för flygentusiaster skulle byggas, Dalarnas och hela landets andra så kallade airpark med möjlighet att landa med sportflygplan och taxa hem ända till bostaden. Men projektet hakade upp sig och först nu är det på gång igen – nu med elflyg i fokus.

Än så länge är det minst ett halvår kvar tills Jan-Erik Strömbergs egen hangar blir brukbar. Solceller ska installeras på det stora taket och både flygplan och elbilar ska kunna få el direkt därifrån.

”Billigare, tystare och miljövänligt”

Enligt Jan-Erik blir elflyget mycket billigare i drift, kostnaden blir bara en bråkdel av det man betalar för ett sportflygplan som drar 30 liter bränsle i timmen.

– Elflyget blir både billigt, miljövänligt och tyst, säger Jan-Erik Strömberg entusiastiskt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.