Hur tycker du kollektivtrafiken fungerar i Dalarna?
Örleif • Ganska enkelt. Utred förslagsvis priskänsligheten. Sänk pris på biljett/månadskort så ser folk det som ett alternativ till bilen och fler kommer åka. Vilket i sin tur ökar resandeunderlaget och (förhoppningsvis intäkterna). Sen kan fler linjer sättas in där de ger mest nytta. Nu om nånsin när bränslepriserna är som det är är troligen folk mer benägna att tänka sig byta.
Arvid • Jag skulle gärna åka kollektivt till och från jobbet (Gagnef - Borlänge) men med det omak och väntan som det innebär gör det mer eller mindre omöjligt speciellt då jag går skift med nätter och storhelger.
Det måste vara mycket smidigare och billigare för att det ska vara attraktivt att åka med kollektivtrafiken.
Johan • 70% av resorna med kollektivtrafiken i Dalarna (eller är det mer?) är skolskjuts. Nuförtiden bestämmer Dalatrafik över skolornas läsårstider och start och stopp-tider för dagen. Trots detta inflytande över hur skolbarn och ungdomar ska resa så får de tidigt lära sig att kollektivtrafik innebär att vänta, vänta och vänta. Och folk är förvånade över att vi har många EPA-traktorer i Dalarna.. Finns det någon som kan tänka lite nytt i detta sammanhang?
Susan K • Flyttade till Dalarna 2016. Det fanns direktbussar till Stockholm. De har tagits bort. Att åka buss från Söderbärke till Smedjebacken, Ludvika eller Fagersta fungerade sisådär. Dessa bussar togs bort 2019. Fick köpa bil för att kunna ta mig till jobbet. Har vänner som saknar körkort och andra som inte har råd med bil. De kan inte ta sig till sina jobb i vettig tid. Varken med tåg eller buss. Helt galet. Det måste finnas lösningar.